dinsdag 12 maart 2013

Ik ben een Harderwijker


Onlangs werd ik geattendeerd op de Facebook pagina "Herinner je je Harderwijk?" Ik was meteen enthousiast over dit initiatief en ook verbaasd over het enorme succes van deze pagina in nauwelijks een maand tijd.

Zelf was ik al enige tijd bezig met het noteren van mijn memoires en als geboren en getogen “Harderwieker” leek het mij een aardig plan om de herinneringen aan mijn geboortestreek nu in de vorm van blogs te publiceren.

Wellicht vinden volgers van Herinner je je Harderwijk het ook aardig om wat uitgebreidere verhalen te lezen. En misschien herkennen sommigen zich er wel in.

Uiteraard sta ik open voor reacties en aanvullingen op mijn blogs want, zoals dat bij eenieder het geval is, is ook mijn geheugen subjectief.

Deze blogs bestrijken de periode tussen 1947, mijn geboortejaar en 1970, het jaar waarin ik Harderwijk en de Veluwe verruilde voor Noord Holland. Omdat mijn ouders in mijn geboorteplaats bleven wonen, ben ik er tot eind 2007 vaak terug geweest. Daardoor ging mijn contact met Harderwijk nooit verloren.

Naarmate ik ouder wordt lijkt de band met mijn geboorteplek alleen maar sterker te worden. Als variant op wat de Amerikaanse president Kennedy eens zei tijdens een bezoek aan Berlijn zou ik willen zeggen: “Ik ben een Harderwijker”.

Na deze “aftrap” zal ik morgen mijn eerste echte blog publiceren en dan naar verwachting eens per week een nieuwe toevoegen. Ik wens de ontvangers van mijn herinneringen aan Harderwijk veel leesplezier toe.

Peter Offerman.



2 opmerkingen:

  1. J.kamp1@chello.nu11 juni 2022 om 12:34

    Eerst nu uw blog tegen gekomen. Ik heb van 1948(mijn geboortejaar) tot 1949 met mijn ouders ingewoond op de eerste etage van de boekhorst bij jhr. de Jong Saakes en ben tot nu toe het enige kind dat in de Boekhorst geboren is. Mijn (overleden) vader was destijds leraar aan de ambachtsschool.

    BeantwoordenVerwijderen